FAU (foreldrerådets arbeidsutvalg)

Hva er foreldrerådet?

FAU er et viktig forum for samarbeidet mellom foreldre og skole, og skal sikre reell medvirkning fra foreldre på skolen. FAU har medansvar for at elevenes læringsmiljø er trygt og godt.

Representanter velges fra hver klasse på foreldremøter før sommeren. 1. klassene velger representant på første foreldremøte etter skolestart. Klassekontakten for klassen er vara for FAU-representanten med mindre klassen velger egen vara. FAU-ledelsen består av leder, nestleder sekretær og kasserer. Årsmøtet til foreldrerådet holdes normalt samtidig med det første foreldremøtet på høsten.

«FAU SLEMDAL SKOLE» er registrert som en ideell organisasjon i Brønnøysundregistrene har egne vedtekter og egen økonomi. Møtereferater og -sakspapirer til møtene er tilgjengelig for alle via skolens nettsider.

Lenke til FAU-dokumenter

Arbeidet foregår i FAUs arbeidsgrupper, gjennom løpende dialog med skolens ledelse og i FAU-møter cirka seks ganger i året. FAUs faste oppgaver inkluderer blant annet:

• Representasjon i skolens driftsstyre (DS)
  • Representasjon i Skolemiljøutvalget (SMU)
  • Representasjon i Slemdal skoles venner (SSV)
  • Representasjon på Aktivitetsskolens (AKS) årsmøter
  • Ansvar for 17. mai-feiringen på skolen
  • Gjennomføring av innsamlingsaksjonen til inntekt for veldedig formål i samarbeid med skolen
  • Juleball for 7. klasse
  • Organisering av trafikk vaktordning
  • Organisering av dugnad
  • Læringsbrett gruppe som samarbeider med skolen

Hva gjør FAU?

FAU skal:

• arbeide aktivt for å ivareta elevenes og de foresattes interesser som skolens brukere
  • arbeide for et mobbefritt skolemiljø
  • bidra til at foresatte tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø
  • bidra til et godt samarbeid mellom hjem og skole
  • arbeide for å påvirke på sentrale områder og saker som berører tilbudet fra skolen til barna og foresatte (f. eks. strategidokumenter, evalueringer, organisering og gjennomføring av tilbudet, skolens inne- og utemiljø, sikring av tilbudet for faglig og sosial læring m.m.)
  • avgi høringsuttalelser til andre organer, skolens ledelse/skoleadministrasjon eller offentlig myndighet.
  • Dersom enkelte foresatte eller en gruppe av foresatte ber om det, kan representanter fra FAU megle i konkrete diskusjoner mellom skolens ledelse og foresatte.

Hvordan kan du ta kontakt med FAU på Slemdal skole?

Snakk med din klasse sin FAU representant, se oversikt over hvem som representerer din klasse eller send en mail direkte til styret:

slemdalfau@gmail.com

Kontakt mail til styret:

Caroline Reed Smith-Meyer, leder, caroline@finansavisen.noIngar S. Bentsen, nestleder, ingar@bentsen.noLinn Furuholmen, sekretær, lf@fi-as.noInger Julie Aasland, kasserer, ij@ingerjulie.no

FAU-styret 2023-2024

Caroline Smith-Meyer, leder caroreedsm@gmail.com

Ingar S. Bentsen, nestleder ingar@bentsen.no

Cecilie Vatne, referent cecilievatne@yahoo.no

Inger Julie Aasland, kasserer ij@ingerjulie.no

Oslo kommunale foreldreutvalg (KFU)

• KFU er foreldrenes arbeidsutvalg på kommunalt nivå.
  • Hensikten er å koordinere skolenes behov og ønsker i kommunen, og å drive opplæring og erfaringsutveksling.
  • Oslo KFU holder en rekke kurs, seminarer og møter som FAU-ledere, nestledere og foreldre har muligheten til å delta på.
  • Les mer om Oslo KFU