Medisinering på skolen

Formålet er å sikre at barn som trenger medisiner i skolen/Aktivitetskolen får riktige medisiner til rett tid og på riktig måte. Foresatte skal være trygge på at personalet i skolen/Aktivitetsskolen ivaretar medisinhåndteringen på en betryggende måte, og at personalet som deler ut medisiner gis tilstrekkelig kunnskap og informasjon.

Skoleleder avklarer hvem som skal medisinere og hvem som skal medisinere ved dennes fravær, og sørge for forsvarlig oppbevaring av medikamentene. Videre skal skoleleder melde fra til foresatte, og eventuelt lege, dersom det skjer feil eller akutte forhold oppstår.

Personalet i skolen kan etter skriftlig avtale med foresatte påta seg medisinering når barnet er på skolen. Ansatte kan ikke pålegges å dele ut medisiner.

Foresatte har ansvar for medisineringen av barnet. Videre skal foresatte ha ansvar for medikamentoversikt, instruks for akuttbehandling, nødvendig opplæring av personalet og levering av medikamenter.

Aktivitet:

• Foresatte tar kontakt med skolen når eleven trenger medisiner i skoletiden.
  • Det inngås skriftlig avtale mellom foresatte og skolen ved bruk av skjema ”avtale og instruks om medisinering i skoler og Aktivitetsskoler”.
  • Foresatte fyller ut skjema ”medikamentoversikt” og leverer skolen samtidig informasjon og veiledning om hvordan legemidlene brukes.
  • Faste medisiner leveres skolen i en ferdigfylt doseringseske for minimum en uke av gangen. Doseringsesken merkes med elevens navn, navn på medisinene, når medisinene skal gis og hvilke dose som skal gis ved hvert enkelt tidspunkt. Det er foresattes ansvar at doseringsesken inneholder riktige medisiner.
  • Medisiner som ikke tas til faste tider, men kun ved behov, skal leveres i orginalpakning merket med navn og bruksmåte.
  • Medisiner skal oppbevares innlåst slik at uvedkommende ikke får tilgang til dem.
  • Skolen avklarer hvem som skal utlevere medisinene til daglig og ved dennes fravær, hvem som da utlevere. Ansatte kan ikke pålegges ansvar for utlevering av medisiner.
  • Det kviteres for at medisinen er gitt. Ved bruk av doseringseske er tom eske tilstrekkelig dokumentasjon.
  • For barn som har sykdommer som kan kreve akuttmedisinering, som epilepsi, astma, allergisk anfall og diabetes, må det foreligge en instruks for akuttmedisinering som bør være signert av behandlende lege. Foresatte har ansvar for å levere slik instruks til skolen og at den blir oppdatert ved endringer i barnets tilstand. Foresatte gis informasjon om den behandlingen som er gitt.
  • Ved feil, eller mistanke om feil, skal foresatte alltid kontaktes, og eventuelt også lege etter alvorlighetsgrad.