Hovedseksjon

Miljøfyrtårn

fyrtårn.png

Miljøfyrtårn tilbyr sertifisering på miljøledelse. Det betyr at virksomheter må oppfylle kriterier som bidrar til en positiv miljøeffekt. Kriteriene skal adressere hvordan virksomhetens drift og varer/tjenester har effekt på klima, miljø og arbeidsmiljø. Derfor er det både fokus på direkte påvirkning fra drift og indirekte påvirkning via verdikjeden. Miljøfyrtårn-kriteriene er basert på tema som virksomheter har til felles: avfall/ombruk, energi, innkjøp, transport, naturmangfold og arealbruk, arbeidsmiljø, samt styring og forankring. Mange av kriteriene kan kobles til FNs bærekraftsmål, og slik kan vi se at det lille vi gjør har betydning i den store sammenhengen (Miljøfyrtårn.no).

Slemdal skole ønsker å lære sammen om hvordan skolens drift har betydning for det store klimaregnskapet. Derfor har vi årlig miljøuke der vi lærer om skolens miljødata og det store miljøavtrykket. Vi ønsker at det vi gjør hver dag skal ha relevans i læringsarbeidet, i tråd med overordnet del i LK20.

Hovedfokuset vårt er kildesortering og avfall. Målsettingen vår er 50% kildesorteringsgrad, som elever og ansatte har bidratt til å nå i 2024. Resultatet av arbeidet vårt vises i den årlige miljørapporten. Det er en «God start» for Slemdal skoles miljøarbeid innenfor Miljøfyrtårnets styringsverktøy, og viser at vi vil kildesortere hvis vi kan nok om vårt miljøavtrykk.

Fremover har vi fokus på forbruk og matsvinn.

Her er Slemdal skoles Miljørapport 2024.