Miljøfyrtårn tilbyr sertifisering på miljøledelse. Det betyr at virksomheter må oppfylle kriterier som bidrar til en positiv miljøeffekt. Kriteriene skal adressere hvordan virksomhetens drift og varer/tjenester har effekt på klima, miljø og arbeidsmiljø. Derfor er det både fokus på direkte påvirkning fra drift og indirekte påvirkning via verdikjeden. Miljøfyrtårn-kriteriene er basert på tema som virksomheter har til felles: avfall/ombruk, energi, innkjøp, transport, naturmangfold og arealbruk, arbeidsmiljø, samt styring og forankring. Mange av kriteriene kan kobles til FNs bærekraftsmål, og slik kan vi se at det lille vi gjør har betydning i den store sammenhengen (Miljøfyrtårn.no).
Slemdal skole ønsker å lære sammen om hvordan skolens drift har betydning for det store klimaregnskapet. Derfor har vi årlig miljøuke der vi lærer om skolens miljødata og det store miljøavtrykket. Vi ønsker at det vi gjør hver dag skal ha relevans i læringsarbeidet, i tråd med overordnet del i LK20.
I 2023 har vi fokusert på kildesortering og avfall. Målsettingen vår var 50% kildesorteringsgrad, som elever og ansatte har bidratt til å jobbe mot. Resultatet av arbeidet vårt ble klart i miljørapporten for 2023. Vi ser at total mengde avfall har gått ned, kildesorteringsgraden har økt fra 38,16% i 2022 til 48,43% i 2023. Det betyr at vi er nærme målet vårt om 50% kildesortering, som vi ønsker å feire. Det er en «God start» for Slemdal skoles miljøarbeid innenfor Miljøfyrtårnets styringsverktøy.
Fremover har vi fokus på forbruk, matsvinn og økologiske produkter.
Her er Slemdal skoles Miljørapport 2023.pdf