Slemdal skole - tilbake 100 år i tid!

Flaggheising

Elever og lærere var utkledd i tidsriktige klær og var godt forberedt etter en ukes dypdykk i Slemdal skoles historie. Både elever og lærere gledet seg veldig, og startet hver av dagene med morgensamling i skolegården der overlærer sto for flaggheising og salmesang. Her sang vi en tradisjonell skolesang, med to av lærerne som forsangere. Da sang vi noe som var vanlig å synge i skolen på den tiden, nemlig «Alltid freidig når du går». Det var selvsagt skjermfri skole disse dagene.

Alle elever på 4.-7.trinn har i forkant av prosjektet besøkt skolemuseet og fått mye informasjon om hvordan det var å gå på skolen for 100 år siden.

Stikkord for dagene har vært: sitte en og en i klasserommet, stå når en skal svare, kjønnsdelt klasserom, skammekrok og pugging. Dette ble en stor suksess! Vi så mange blide og fornøyde elever og voksne på Slemdal skole. Elevrådet og AKS arrangerte felles tidsriktige aktiviteter og leker i friminuttene og i AKS-tiden, og vi hadde  linjegymnastikk i storefri. Ledelsen med rektor (overlærer) Kjesbu i spissen, gikk rundt i klassene og serverte tran til alle elevene begge dager. Det ble også foretatt en humoristisk «lusesjekk» i klassene, noe som førte til mye latter og moro. En klasse «lurte» sågar ledelsen før lusesjekk ved å putte kaffegrut i håret. Humoristisk og gøy!

Takk til elever, foresatte og lærere for fine og lærerike dager.