Om AKS

Aktivitetsskolen rosa logo (stor)

Hva er Aktivitetsskolen (AKS)?

Aktivitetsskolen (AKS) er et tilbud før og etter skoletid, og i noen av skolens ferier. AKS er Oslo sin skolefritidsordning (SFO).

Hvem kan delta på Aktivitetsskolen?

Barn 1. til 4. trinn kan delta på Aktivitetsskolen. Barn med særskilte behov har i tillegg rett til plass 5. -7. trinn.

Om Slemdal AKS:

Åpent alle skoledager fra kl 07.30 til skolestart og fra skoleslutt til kl 17.00, samt i skolens feriedager unntatt julaften, nyttårsaften, offentlige fridager og hele juli.

Det er regler for når elevene kan oppholde seg på AKS ut fra avtalt oppholdstid.

Spesielt for Slemdal aktivitetsskole:

Tilbyr 5. trinns elever opphold fra høsten 2023, i tillegg til vanlig ordning på 1. – 4. trinn. Fordi dette er et tilbud i tillegg til det som er Oslo kommunes ramme for skolefritidstilbud, finansieres ikke 5. trinn med gratis kjernetid. Alle elever som søker om opphold på 5. trinn må betale full pris for plassen, enten heltidsplass eller deltidsplass.

Oppholdsbetaling og oppholdstid:

Du kan søke om både heltidsplass og deltidsplass i Aktivitetsskolen. Eleven har plassen til dere selv sier opp eller eleven blir for gammel for å gå på AKS.

Alle elever i Osloskolen 1. – 4. trinn har tilbud om gratis deltidsplass skoleåret 2023/2024, det gjelder ikke 5. trinn som betaler full pris for oppholdet.

Du kan søke om å bytte fra heltid til deltid to ganger i året. Endringen skjer fra 1. januar med siste oppsigelsesfrist 30. november, eller fra 1. august med siste oppsigelsesfrist 30. juni. Du kan gjennom hele året søke om å endre opphold fra deltid- til heltidsplass.

Heltidsplass:

· Barnet kan være på Aktivitetsskolen 12, 5 timer eller mer per uke

· Barnet kan være på Aktivitetsskolen alle dager i skolens ferier når AKS er åpen.

1.– 4. trinn har gratis deltidsplass (gratis kjernetid) og får redusert pris på heltidsplass, 5. trinn betaler full pris.

Gratis deltidsplass (1.- 4. klasse):

· Barnet kan være på AKS 12 timer per uke. Skolen fordeler timene jevnt ut over uken og kun etter skoletid.

· Barnet kan være 2 dager per uke i skolens ferier. Skolen bestemmer hvilke dager barnet kan være på AKS.

· Barnet kan være på AKS ½ dag ved planleggingsdager og inneklemte feriedager.

· AKS kan holde stengt i forbindelse med skolens planleggingsdager inntil to dager i året.

· Det kan ikke søkes om å kjøpe utvidet tid. Trenger du flere timer må du søke om heltidsplass.

1. klasse:

Onsdag: 16.30

Torsdag: 16.30

Fredag: 16.00

Det er ikke gratis deltidsplass for 5. trinn, som betaler deltidspris for opphold.

5. trinn vanlig deltidsplass:

· Barnet kan være på Aktivitetsskolen 12 timer i uken fordelt over tre faste dager. Timene kan benyttes før og etter skoletid.

· Du kan søke om å kjøpe utvidet tid (f.eks i forbindelse med ferier. Avtal dette direkte med skolen).

·Timer som ikke benyttes en dag, kan ikke tas igjen eller flyttes til en annen dag.

Oppsigelse av plass:

Oppsigelsestiden regnes fra og med den 1. i måneden etter at du har levert oppsigelse. Sier du for eksempel opp 5. mai går barnet ut mai og juni.

Det er ikke mulig å søke om permisjon fra AKS. Hvis du ikke trenger plassen en periode må du si opp plassen, og søke om plass på nytt senere.

Se Oslo kommunes sider for utfyllende informasjon, søknad og priser: https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/aktivitetsskolen-aks/