Sterke faglige prestasjoner på tross av rehabilitering

Nasjonale prøver

De nasjonale prøvene for 5.trinn høsten 2017 er nå gjennomanalyserte. De viser at skolen fortsetter å levere elever med svært gode lese- og regneferdigheter. Det er nesten dobbelt så mange blant Slemdalselevene som ligger på beste nivå i lesing og regning, enn gjennomsnittet for landet. Sett opp mot Oslosnittet og snittet for skolene som ligger lengst vest i byen (område F) gjør elevene våre det også klart bedre. I lesing var det hele 54,3 % av elevene våre som var på beste nivå (nivå 3), mot 43 % i område F og 36 % for Oslo. Det var også usedvanlig få som lå etter (andel nivå 1) i lesing og regning på dagens 5.trinn.

Resultatene for Slemdal skole har ligget høyt over flere år. I lesing er resultatene blant de aller beste i Oslo by. Vi mener at den innsatsen som dere gjør i hjemmene, dedikerte lærere her på Slemdal og en langsiktig satsing på bibliotek er vesentlige forklaringer på disse resultatene.

Det er et kjent fenomen at skoler som driver med rehabilitering får en dupp i elevresultatene. Dette handler om at det er en begrensning for hvor mye en skole klarer å holde fokus på samtidig. Rehabilitering krever ofte mye av lærerne, administrasjon og ledelse, og fokus på kjerneoppgavene (hva som skjer i klasserommet) blir for svak. Vi har vært klar over denne sammenhengen, og har prøvd å organisere oss slik at lærerne er skjermet for rehabiliteringsproblemstillinger. Dette har tydeligvis virket. Vi ser ingen dupp i resultatene de to siste årene. Resultatene er like solide nå, som før rehabiliteringen.

I 2018 vil vi fortsette å jobbe med skolens pedagogiske profil. Fokus i den strategiske planen vil være på å få frem flere elever på høyt nivå i lesing engelsk og legge en strategi for bruk av læringsteknologi på Slemdal de neste årene.